World Shakuhachi Festival Texas2025 後編
World shakuhachi Festival 2025続き
3日目
この日は午前中のワークショップを終えて、少しだけ皆で観光に出かけました
ウエスタン的な雰囲気のあるラウンドトップへ

可愛らしい雑貨やここでしか手に入らないものが沢山ありました。(後半はみんなで美味しいビールを満喫)
そして、この日だけ大学を出てフェスティバル・ヒルにて記念コンサートが行われました。
趣のあるとても素敵な雰囲気の会場です!

1曲目は拙作の全曲「JIJIMUGE」の初演となりました。演奏者は会場を囲んで、私は恐縮ながら下手くそな指揮をステージでさせていただきました。会場での響はとても幻想的で、夢と思わせるような空気に満ちていました。
作曲を担当させていただき、未熟な作品だったと思うのですが、演奏者の皆さんの力で素晴らしい曲に仕上がったと感じました。ご協力いただきましたみなさま本当にありがとうございました。
お客様の中には涙を流された方もいたそうです。
この曲のテーマは話すとすご〜く長くなるのでまた別の機会に書きたいと思いますが。ひと言でまとめると。
「生まれ生まれ生まれ生まれて生の始めに暗く
死に死に死に死んで死の終わりに冥し」
空海の言葉です。
大切なことは言葉ではなく音楽の方が伝わるということを実感した瞬間でした。

また2曲目以降もどの曲も素晴らしく、1曲だけで満足できる!という演奏が続き一夜にして聞くことが出来て幸せでした。
1曲ずつ語りたいところですが、長くなりすぎちゃうので心の中にとどめておきます。
そして、この日は全員で夕食会場へ
テキサスの味を堪能しました!
また、終盤では生演奏バンドに次々と演奏で加わって行くという楽しいステージに!!

ネプチューンさんを筆頭に、どんどんメンバーが加わって繰り広げられる打ち合わせなしのライブは最高でした!!!
最終日!
とうとう最終日
振り返ればあっという間でしたが、この日は自分にとっては山場…自分の担当するワークショップがありました(・・;)
テーマは「西洋楽器を用いた音楽制作について」

今回はみなさんが気楽に西洋楽器との楽曲制作に取り組めることを目標に講演をしました。
私の作品で「小江戸Night⭐︎」という曲を例にあげ、様々なアレンジを見比べてどのように作曲しているかをお話ししました。
そして、最後には参加者の皆様と一緒に曲を作成!私はピアノで伴奏して一曲作ることができました。まとまりのない内容でしたが、参加者の皆さんにも手伝っていただき最後までワークショップを終えることができました。ありがとうございました!
(ちなみに、「小江戸Night」の説明のところではさりげなく埼玉アピールをして布教活動もしました!みんな日本に来るときはぜひ埼玉にも来てね!)
その後、お昼にはミニコンサートを鑑賞。
実はこちらの大学、さすがアメリカという超巨大な敷地内にあり、会場から会場へ移動するのに15分くらいかかります。
そんなわけで、途中からの鑑賞となりましたが、私個人的にはこのときのステージが一番心躍る演奏でした。
ネプチューンさん、ザックさん、そして神永さんの演奏が続き、どれも「もっと聴きたい!!1時間くらいやってほしい!!」と思わせるステージでした。最高!!
そして、そのままラストのメインコンサートへ!
一曲目は前日に引き続き「JIJIMUGE 」を演奏。1回目のステージとは違い、さらにそれぞれの個性が音となって混ざり合う演奏でした。
理由は分からないのですが、演奏直後は涙が止まりませんでした。
こんなステージに立てるの一生に一度だろうなぁと。素晴らしい機会を与えていただき感謝しきれない思いでした。
ラストのメインコンサートは、締めくくりにふさわしく、どれも深く心に響く演奏でした。
演奏のあとすぐに会場の皆さんとの記念撮影。デビットさんには通訳やアドバスいただきら終始お世話になりました!ありがとうございます!
コンサートの後は、お別れ会。
みんなでパーティー会場へ移動して、また楽しいひと時を過ごしました。
不安も大きく大変なこともありましたが、もう終わっちゃうのかーと名残惜しい気持ちが溢れました。
今回の旅では、同年代の仲間と楽しく過ごしたり、先生方とも身近でお話しできたり、交流を深めることができました。
また、ビックリしたのは海外の参加者の方々から「ポッドキャストを聴いてました」とか「あなたの作品を演奏会で各地で演奏しました」というお声をかけていただいたことです。
コロナ禍に試行錯誤しながらやっていたことが、ここに来て世界への架け橋になっていたことを知ることができて、心から嬉しかったです!
(また時間ができたらRADIO再開したいなぁ)
おわりに
今回のfestivalに参加して、
尺八って本当に素晴らしい楽器!
国境を越えて愛されつづけ、まだまだ可能性を秘め進化し続けている楽器であると実感できました。(本当に私尺八奏者になれて幸せだー)
最後になりましたが、festivalの実行委員マーティン•リーガンさんには、お声がけいただき全体曲の作曲まで任せていただきました。
この経験は、今後の人生においても忘れられないものとなるでしょう。
素晴らしい機会をいただき心より感謝しております!
そして
次回四年後は
ブラジルサンパウロで!!

Continuation of the World Shakuhachi Festival 2025
Day 3
After finishing a workshop in the morning, we went out together for a bit of sightseeing.
We headed to Round Top, which has a Western vibe, where there were many cute goods and unique items that could only be found there. (In the later part, we all enjoyed delicious beer together.)
On this day only, a commemorative concert was held at Festival Hill after departing from the university. It was a very charming and wonderful venue! The first piece was the premiere of my composition “JIJIMUGE.” The performers surrounded the venue, and I was humbly allowed to conduct awkwardly from the stage. The resonance in the venue was very mystical, filled with an atmosphere that made it feel dreamlike. I believe it was an immature piece, but thanks to the performers, it felt like a wonderful piece came together. I am truly grateful to everyone who helped. Some audience members were even moved to tears. Since discussing the theme of this piece would take a long time, I would like to write about it on another occasion. To summarize in one word:
“Live and live and live at the beginning of life, dark; die and die and die, ending in darkness.”
These are the words of Kukai.
I realized in that moment that important things are often better conveyed through music rather than words.
The second piece and those that followed were all outstanding performances that left one feeling satisfied with just one piece! It was a blessing to hear them all. I would like to talk about each piece, but since it would take too long, I’ll keep it in my heart. The hall had a beautiful and delicate resonance for soft sounds, so personally, I was deeply impressed by Yoshimi Tsujimoto’s piece “Iku,” which used a looper. The introductory wind sounds and scene descriptions spread like ink paintings were wonderful.
On this day, we all gathered for dinner, savoring the tastes of Texas! Furthermore, at the end, we had a fun stage where we all joined the live performance band one after another! With Neptune-san leading, it was a fantastic unplanned live jam session!!!
Final Day!
Finally, on the last day, it feels like it went by in the blink of an eye, but this day was a pivotal moment for me… I had a workshop to lead (・・;)
The theme was “Music Production Using Western Instruments.” I aimed for everyone to comfortably engage in songwriting with Western instruments. Using my piece “Koedo Night⭐︎” as an example, I discussed various arrangements and how I composed them. In the end, I collaborated with the participants to create a song! I was able to accompany them on the piano. Although the content was a bit disorganized, thanks to everyone’s help, I was able to finish the workshop. Thank you very much!
(By the way, in the explanation of “Koedo Night,” I subtly promoted Saitama as a part of my outreach! When everyone comes to Japan, I hope they will visit Saitama too!)
After that, we enjoyed a mini-concert during lunch. This university is located on an enormous campus typical of America, so it takes about 15 minutes to move from venue to venue. As a result, I was only able to catch part of the performance, but personally, I found this stage to have the most exhilarating performance.
Performances by Neptune-san, Zack-san, and Kaminaga-san continued, each making me think, “I want to hear more! I wish they would perform for about an hour!” It was the best!!
Then, off we went to the last main concert! The first piece continued from the previous day, where we performed “JIJIMUGE.” Unlike the first performance, it was a mix of each individual’s personality and sound. I don’t know why, but I couldn’t stop crying right after the performance. I thought to myself that being on a stage like this would likely be a once-in-a-lifetime opportunity. I felt overwhelming gratitude for this wonderful opportunity. The final main concert was truly fitting for a conclusion, with each performance deeply resonating in my heart.
Immediately after the performance, we took commemorative photos with everyone in the venue. David-san took care of interpreting and advising me throughout the event! Thank you very much!
After the concert, we had a farewell party. Moving to the party venue, we spent another joyful time together. While there were many anxieties and challenges, I was filled with bittersweet feelings, wondering if it was really over.
During this trip, I was able to enjoy time with friends my age, have conversations with teachers up close, and deepen our exchanges.
I was also surprised to hear from many international participants, “I listened to your podcast,” or “I performed your piece at concerts in various places.” I was genuinely happy to know that what I was struggling with during the COVID period had become a bridge to the world! (I hope to restart my RADIO when I have time.)
In conclusion, participating in this festival made me realize how truly wonderful the shakuhachi is! It continues to be loved and has the potential to evolve, transcending borders. (I am really happy to be a shakuhachi player.)
Lastly, I would like to thank Martin Regan, the organizer of the festival, for inviting me and entrusting me with the composition of the overall piece. This experience will surely be one I never forget in my life. I am deeply grateful for this amazing opportunity!
And!
The next festival in four years will be in São Paulo, Brazil!!